Sponsoring: Tips & Trucs

Ontwerp Zonder Titel (9)
Groepsklus

Drie vormen van sponsoring

Sponsoring is een breed begrip en de mogelijkheden zijn divers. De vormen van sponsoring zijn samen te vatten in drie categorieën:

  • Sponsoring in de vorm van geld / financiële bijdrage
  • Sponsoring in de vorm van natura
  • Sponsoring in de vorm van promotie

 

Sponsoring in de vorm van een financiële bijdrage

De meest voorkomende variant is dat een sponsor een financiële bijdrage beschikbaar stelt in ruil voor promotie. Veel sportverenigingen drukken bijvoorbeeld een sponsorlogo op de wedstrijdshirts. In ruil voor de shirtkosten heeft de sponsor extra promotie van zijn bedrijf en merk en mogen de spelers in nieuwe shirtjes spelen. 

Sponsoring in natura

Sponsoring in natura komt minder vaak voor, maar is voor verenigingen of organisaties heel interessant. De sponsor maakt geen geld over, maar stelt zijn diensten of goederen ter beschikking. Denk aan materialen voor een clubhuis, helpende handen zoals cleanup acties in de lokale buurt of professionele pro bono diensten.

Voor bedrijven is dit zeker ook waardevol. Zij tonen sociale verantwoordelijkheid. Dit kan talent aantrekken, de betrokkenheid van medewerkers verbeteren en sterkere relaties met de gemeenschap opbouwen.

Bekijk onze groepsklussen

Sponsoring in de vorm van promotie

Deze vorm is interessant voor bijvoorbeeld artiesten en evenementen. Een artiest of organisator van een evenement kan de lokale/landelijke krant, influencers of de lokale radio vragen om hun optreden of evenement onder de aandacht te brengen. In ruil hiervoor promoot de artiest of evenement de sponsor weer. Hiervoor wordt onderling geen geld overgemaakt.

Samenwerken (2)

Tips & trucs

  1. Probeer vanuit het bedrijf te redeneren waarom en welke vorm van sponsoring interessant is en niet vanuit de vereniging of organisatie. 
  2. Verdiep je in het bedrijf dat je benadert en speel in op de actualiteit. Heeft het bedrijf een leuke actie, geef dan aan dat deze ook via de club gecommuniceerd kan worden.
  3. Doe een concreet voorstel. Sponsors weten dan direct waar ze aan toe zijn. Als de reactie positief is, probeer dan niet meteen het maximale eruit te halen. Ga eerst de verbintenis aan. Later kun je opnieuw in gesprek. Geef dan ook aanvullende sponsormogelijkheden aan die in lijn liggen met het doel en motief van het bedrijf. 
  4. Benader je leveranciers. Zij zijn blij met de vereniging of organisatie als klant en wanneer ze worden benaderd door iemand die ze persoonlijk kennen, zijn ze over het algemeen eerder geneigd het gesprek aan te gaan. 
  5. Betrek sponsors in je dienstverlening. Vraag ze naar hun mening en advies. Op deze manier raken ze betrokken en kan je ze zelfs activeren om binnen hun netwerk voor je te werven. 

We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt over de manier waarop jij dit voor jouw vereniging of organisatie het beste aan kan pakken. Wij staan altijd klaar voor advies!

Vertel mij meer over sponsoring
Altijd op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Aanmelden
Ben jij jonger dan 25 jaar, wil je iets goeds doen voor de wereld en jezelf ontwikkelen? Ontdek hoe jij als vrijwilliger het verschil kunt maken. Klik hier voor toffe projecten die bij jou passen!